Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bieszczadzka Kolejka Leśna wróciła na tory. Już wkrótce atrakcją będzie zabytkowy parowóz ciągnący wagoniki [ZDJĘCIA]

Sabina Tworek
Sabina Tworek
Odremontowany parowóz Kp4-3772 wjedzie na tory już za kilka dni.
Odremontowany parowóz Kp4-3772 wjedzie na tory już za kilka dni. Fundacja BKL
Od 15 maja turyści mogą ponownie korzystać z przewozów Bieszczadzką Koleją Leśną. Póki co, dostępne są dwie trasy: Majdan-Balnica-Majdan oraz Majdan-Dołżyca-Majdan. Wkrótce na gości czekają nie lada atrakcje.

Najprawdopodobniej już początkiem czerwca wagony będą ciągnięte przez świeżo wyremontowany parowóz Kp4-3772 z logo Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, którego naprawy podjęli się pracownicy Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. Parowóz musi uzyskać jeszcze stosowne dopuszczenia i wówczas wjedzie na tory.

- Głównym celem Fundacji jest prezentacja parowozu, ale nie jako stojącego pomnika. Parowóz na którym nie zbierają się kropelki wody, który nie sapie, nie puszcza pary i dymu, który nie zagwiżdże, nie jest w pełni atrakcją turystyczną. Tylko taki okaz przywołuje wspaniałe wspomnienia u osób starszych, a dla młodych jest zupełną nowością. Dlatego też do wyremontowanego parowozu, który wpisał się w krajobraz i bieszczadzką historię, podchodzimy ze szczególnym sentymentem. Cieszymy się, że znowu powrócił w Bieszczady

– mówi Mariusz Wermiński, prezes Fundacji BKL.

Obecnie Fundacja w swoich zasobach posiada dwa jeżdżące parowozy: Kp4-3772 oraz "Las", który wozi turystów od ubiegłego sezonu. Ciekawym eksponatem jest też parowóz wyłączony z użytku, stojący w Skansenie na terenie stacji.

W Bieszczadach parowozy woziły drewno

Parowozy były powszechnie używane w Bieszczadach w latach 1957-1979 do przewozu drewna. Następnie wyparły je rumuńskie lokomotywy spalinowe, które są dzisiaj podstawowym środkiem transportu.

Wycieczki parowozem odbywają się w maju tylko dwa razy w tygodniu, ale od czerwca ilość kursów ma się zwiększyć. Cena za przejazd parowozem na trasie Majdan-Balnica-Majdan wynosi 38 zł (34 zł bilet ulgowy), a na trasie Majdan-Dołżyca-Majdan – 28 zł (24 zł bilet ulgowy). Za podróż lokomotywą spalinową zapłacimy taniej.

Wstęp na teren zabytkowej stacji kosztuje 2 zł (1 zł bilet ulgowy).

POLECAMY: Bieszczadzki baca ma 28 lat. Stado owiec przejął po dziadku [REPORTAŻ]

Pomimo tego, że ruch turystyczny w Bieszczadach jeszcze nie zaczął się na dobre, to chętnych na podróże kolejką nie brakuje.

Prezes Wermiński ma nadzieję, że uda się pobić ubiegłoroczne statystyki, które mimo trudnego okresu pandemicznego i rozpoczęcia działalności dopiero 11 czerwca, nie należały do najgorszych. W zeszłym roku udało się bowiem przewieźć ponad 138 tys. osób.

Trwają rozmowy nad wznowieniem linii kolejowej nr 108

Linią 108 na odcinku Zagórz – Krościenko już od dawna nie jeżdżą pociągi. Gdyby nie pomysł na częściowe jej zagospodarowanie przez drezyny rowerowe, do dzisiaj tory by niszczały.

Nad wznowieniem połączeń kolejowych wielokrotnie już dyskutowano, ale jak na razie, bez rezultatu. Nawet w połowie maja odbyło się spotkanie samorządowców w Ustrzykach Dolnych, którego inicjatorem był Marek Andruch, starosta bieszczadzki.

- W bardzo ciekawej i konstruktywnej dyskusji poruszyliśmy m.in. tematy modernizacji linii kolejowej 108, przywrócenia połączeń kolejowych w Bieszczady, potencjalnych źródeł finansowania oraz rozmawialiśmy o pojawiających się nowych możliwościach transportu kolejowego w tym regionie. Uzgodniliśmy wspólne stanowisko samorządowców, które precyzuje najważniejsze punkty mapy drogowej do realizacji w następnych miesiącach, aby linia 108 mogła zostać odwieszona. Działania w tym kierunku będą kontynuowane

- informuje na swoim profilu na Facebooku starosta Marek Andruch.

Z tego, co udało nam się dowiedzieć, uruchomienie połączeń nie będzie oznaczało końca drezyn rowerowych. Samorządowcy chcą, aby po torach jeździły zarówno pociągi, jak i drezyny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Rowerem przez Mierzeję Wiślaną. Od przekopu do granicy w Piaskach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Bieszczadzka Kolejka Leśna wróciła na tory. Już wkrótce atrakcją będzie zabytkowy parowóz ciągnący wagoniki [ZDJĘCIA] - Nowiny

Wróć na sanok.naszemiasto.pl Nasze Miasto