Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Branża turystyczna: nie damy zginąć drezynom! Co będzie z tą atrakcją turystyczną w przyszłym roku?

Dorota Mękarska
Dorota Mękarska
arch. Bieszczadzkie Drezyny Rowerowe
Tour-operatorzy stanęli murem za Bieszczadzkimi Drezynami Rowerowymi, które z dniem 30 września mają zakończyć działalność w Uhercach Mineralnych.

Środowisko związane z branżą turystyczną chce wywrzeć presję na decydentów, by wszystko zostało po staremu. W mediach społecznościowych oraz na stronach tour-operatorów pokazały się krytyczne artykuły i komentarze dotyczące powrotu pociągów na linię 108, co koliduje z drezynami.

Tour-operatorzy zwracają uwagę na symbiozę bieszczadzkich biur podróży i drezyn

– W każdej z naszych wycieczek organizowanych na zamówienie grup proponujemy niepowtarzalne atrakcje. Zależy nam na tym, by klienta przyjeżdżającego w Bieszczady zachwycić, a atrakcją wywołującą takie wrażenia są drezyny rowerowe – szczególnie ze względu na widoki i XIX wieczny tunel na odcinku między Uhercami, a Łukawicą – napisał Mariusz Janik, właściciel Biura Podróży „Bieszczader”.

Przedstawiciele branży turystycznej krytykują pomysł przeniesienia drezyn z Uherzec Mineralnych do Ustrzyk Dolnych.

Argumentują, że mają już podpisane z grupami wycieczkowymi umowy na październik. Zmiana lokalizacji drezyn spowoduje zaś wzrost kilometrów i kosztów. Zaburza to również program wycieczek, bo klienci w większości chcą jeździć nad zalew soliński, a nie do Ustrzyk Dolnych. Ponadto drezyny są najważniejszą atrakcją wycieczki jednodniowej „Drezynami po Bieszczadach” Biura Podróży „BIESZCZADFER”, która jest Najlepszym Produktem Turystycznym Województwa Podkarpackiego 2015 roku.

Jak podają portale zajmujące się tematyką kolejową linia nr 108 nie będzie używana do przewozu towarów z Ukrainy. Szlak jest wykorzystywany tylko w lecie do przewozów pasażerów. Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły zaś remont dwóch mostów w okolicy Uherzec Mineralnych. Wcześniej wymieniono ponad 10 tys. podkładów, dokonano przeglądu i poprawy widoczności na przejazdach kolejowo-drogowych oraz wyremontowano most nad Sanem w Zagórzu. Nie są to jednak prace, które umożliwiają na linii 108 rozwijać duże prędkości. Obecnie można jeździć tam w porywach 50 km na godz. a są odcinki, gdzie pociąg może poruszać się 20-40 km na godz.

– Ta linia nie spełnia norm XXI wieku – podkreśla Robert Petka, z-ca wójta gm. Olszanica, który jest zdania, że robienie pod „górkę” drezynom jest na linii 108 niczym nieuzasadnione. – Póki nie ma sensownej siatki połączeń po dobrej trakcji i szybkich pociągów, to zaklinanie rzeczywistości nie ma sensu.

W zimie nastąpi przerwa w kursach drezyn, ale zachodzi pytanie co będzie w przyszłym sezonie? Janusz Demkowicz, nie otrzymał jeszcze pisemnego wypowiedzenia umowy, tylko ustną informację, że w będzie mógł jeździć tylko z Ustrzykach Dolnych w kierunku Krościenka.

– Aktualnie analizowana jest możliwość uruchomienia od nowego roku pociągów stałego kursowania w relacji Sanok – Ustrzyki Dolne. Z uwagi na stan linii kolejowej 108 na odcinku od Ustrzyk Dolnych do Granicy Państwa nie jest rozważany wariant wydłużenia tej relacji do Krościenka. Zarządcą linii kolejowej 108 jest Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe i do niej proszę kierować pytanie w temacie funkcjonowania drezyn kolejowych – wyjaśnia biuro prasowe w Urzędzie Marszałkowskim.

Jak podkreśla Dorota Szałacha, rzecznik prasowy PKP PLK, nikt drezyn nie wyrzuca z linii 108. Co to oznacza dowiemy się niebawem.


Zobacz też: Polskie "Malediwy" niedaleko portu Kuźnica

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Branża turystyczna: nie damy zginąć drezynom! Co będzie z tą atrakcją turystyczną w przyszłym roku? - Nowiny

Wróć na ustrzykidolne.naszemiasto.pl Nasze Miasto