Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Cyfrowa książka obiektu budowlanego – jak ją założyć i prowadzić? Poznaj rozwiązanie dla właścicieli i zarządców nieruchomości

Przemysław Zańko-Gulczyński
Przemysław Zańko-Gulczyński
Cyfrowa książka obiektu budowlanego to ułatwienie dla właścicieli i zarządców nieruchomości.
Cyfrowa książka obiektu budowlanego to ułatwienie dla właścicieli i zarządców nieruchomości. Anna Kaczmarz / Polska Press / ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE
Cyfrową książkę obiektu budowlanego można prowadzić od 1 stycznia 2023 r. Wystarczy, że właściciel lub zarządca nieruchomości pobierze bezpłatną aplikację c-KOB, dostępną w wersji na komputer lub smartfona. Wyjaśniamy, kto musi prowadzić książkę obiektu budowlanego i jak ją założyć w wersji elektronicznej.

Spis treści

Cyfrowa książka obiektu budowlanego – co to takiego?

Książka obiektu budowlanego (KOB) to ważny element dokumentacji dotyczącej obiektu budowlanego. Odnotowuje się w niej informacje takie jak:

  • podstawowe informacje o samych obiekcie i jego właścicielu albo zarządcy,
  • wyniki kontroli okresowych obiektu,
  • wyniki ekspertyz i opinii technicznych dotyczących obiektu,
  • informacje o robotach budowlanych związanych z obiektem po oddaniu go do użytkowania,
  • informacje o katastrofach budowlanych,
  • decyzje, postanowienia i inne dokumenty wydane na temat obiektu.

Prowadzenie książki jest obowiązkowe w przypadku wielu budynków i obiektów niebędących budynkami. Do 1 stycznia 2023 r. książkę można było prowadzić wyłącznie w wersji papierowej, jednak od tej daty można to robić cyfrowo. Co ważne, nie trzeba przenosić już prowadzonej papierowej książki do Internetu.

– To kolejny element realizowania strategii mającej na celu przyspieszenie i uproszczenie procesu budowlanego. To przede wszystkim alternatywa dla drukowanych wersji, których edycja i aktualizacja były czasochłonne, a organy nadzoru budowlanego były informowane o niektórych sytuacjach z dużym opóźnieniem – wyjaśnia Marta Kaleta-Domaradzka, ekspert serwisu z projektami domów Extradom.pl. – Od stycznia równocześnie będą akceptowalne dwie formy książki obiektu budowlanego: cyfrowa i drukowana.

Kto musi prowadzić książkę obiektu budowlanego?

Zgodnie z art. 60b prawa budowlanego książkę należy prowadzić dla każdego budynku oraz obiektu budowlanego niebędącego budynkiem, którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia. W praktyce książkę obiektu budowlanego prowadzić muszą właściciele lub zarządcy m.in.:

Książkę prowadzi się przez cały okres użytkowania obiektu budowlanego. Za brak książki obiektu budowlanego grozi kara grzywny do 500 zł. Książkę zakłada właściciel lub zarządca nieruchomości w ciągu 30 dni od dnia doręczenia decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, upływu terminu na sprzeciw ze strony nadzoru budowlanego lub dokonania zmiany sposobu użytkowania obiektu lub jego części.

Sprawdź, czy masz wszystko, czego potrzebujesz

Materiały promocyjne partnera

Czy właściciel domu jednorodzinnego musi prowadzić książkę obiektu budowlanego?

Niektóre obiekty – w tym domy jednorodzinne – są wyłączone z obowiązku zakładania i prowadzenia książki obiektu budowlanego.

– Nie dotyczy on właścicieli domów jednorodzinnych oraz obiektów związanych z obejściem domowym, dlatego inwestorzy nie powinni martwić się tym, że muszą poznać specyfikę tego narzędzia – wyjaśnia ekspert Extradom.pl.

Książki nie muszą prowadzić właściciele i zarządcy: domów jednorodzinnych, budynków garażowych i gospodarczych w zabudowie jednorodzinnej, obiektów budownictwa zagrodowego i letniskowego, dróg i obiektów mostowych wskazanych w ustawie o drogach publicznych oraz określonych w ustawie obiektów, dla których nie jest konieczne uzyskanie pozwolenia na budowę.

Jak założyć i prowadzić cyfrową książkę obiektu budowlanego?

Chcąc założyć cyfrową książkę obiektu budowlanego, należy pobrać na komputer lub smartfona oficjalną rządową aplikację o nazwie „Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego” (c-KOB). W wersji komputerowej jest ona dostępna na stronie systemu c-KOB, a w wersji mobilnej – w sklepie z aplikacjami (np. AppleStore, Play). Aby korzystać z aplikacji, konieczne jest posiadanie:

  • e-dowodu albo
  • Profilu Zaufanego albo
  • konta w jednym z banków świadczących usługę zaufania.

Po wejściu do aplikacji użytkownik musi wybrać opcję „Zaloguj”, a następnie „Zaloguj się węzłem krajowym”, a następnie podążać za instrukcjami podanymi na ekranie. Instrukcję zakładania cyfrowej książki obiektu budowlanego można obejrzeć poniżej.

Po założeniu książki właściciel lub zarządca nieruchomości wyznacza w systemie osobę fizyczną odpowiedzialną za jej prowadzenie. Osobę tę można później w razie potrzeby zmienić lub dodać więcej osób. Następnie należy uzupełnić, zweryfikować i ewentualnie skorygować dane dotyczące obiektu budowlanego i jego właściciela. Osoba prowadząca książkę zobowiązana jest na bieżąco umieszczać w niej wymagane wpisy, co należy robić w ciągu 7 dni od daty zaistnienia okoliczności, której wpis dotyczy. Jeśli zostanie dokonana rozbiórka obiektu, książkę należy w ciągu 1 miesiąca od rozbiórki zamknąć, zmieniając jej status z „Otwarta” na „Zamknięta”.

[W przypadku zmiany właściciela obiektu – przyp. red.] właściciel lub zarządca przekazuje nowemu właścicielowi książkę obiektu budowlanego w c-KOB. W przypadku nieprzekazania, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego, na wniosek nowego właściciela, przekazuje mu książkę w systemie – podaje Główny Urząd Nadzoru Budowlanego.

Dodaj firmę
Logo firmy Główny Urząd Nadzoru Budowlanego
Warszawa, ul. Krucza 38/42
Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Cyfrowa książka obiektu budowlanego – jak ją założyć i prowadzić? Poznaj rozwiązanie dla właścicieli i zarządców nieruchomości - RegioDom.pl

Wróć na sanok.naszemiasto.pl Nasze Miasto