Ja informuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wartość prac to około 23 mln zł. Termin ich zakończenia zaplanowany jest na kwiecień 2024 r.
Inwestycja realizowana jest na długości około 3 km. Założeniem jest przede wszystkim rozbudowa drogi, wzmocnienie jej nawierzchni oraz budowa i przebudowa infrastruktury dla pieszych.
– Droga krajowa numer 84 stanowi jedyny, bezpośredni szlak komunikacyjny z zachodu województwa podkarpackiego do przejścia granicznego w Krościenku. Ze względu na zwiększające się natężenie ruchu oraz znaczną degradację eksploatowanej drogi, wymaga ona rozbudowy. Obecnie szerokość pasa drogowego waha się w granicach 20-50 m, a szerokość jezdni wynosi 7 m. Dodatkowo, gęsta zabudowa oraz zlokalizowanie obiektów użyteczności publicznej przy drodze krajowej generuje znaczny ruch pieszych poruszających się po jezdni oraz poboczu, co wymaga wprowadzenia segregacji ruchu oraz przebudowy istniejącej infrastruktury – podkreśla pani rzecznik.
Wykonawcę na remont drogi wyłoniono w 2020 roku. Wtedy jednak plany były inne. Droga miała być przebudowana na odcinku 4,2 km. Za kwotę 29 mln zł planowano zaprojektować i wykonać wzmocnienie nawierzchni jezdni oraz wybudować infrastrukturę w postaci chodników, ścieżek rowerowych, wydzielonych przejść dla pieszych oraz wysp w rejonie skrzyżowania i oświetlenie.
Mieszkańcy Zahutynia zaprotestowali przeciwko nowej koncepcji i wystosowali do GDDKiA petycję z prośbą o powrót do pierwotnego projektu. Negatywna opinię wydał również Urząd Miasta i Gminy w Zagórzu, gdyż początkowy plan poszerzenia drogi w Zahutyniu, oraz poprawa istniejących zjazdów i przejść dla pieszych, budowa chodników i ścieżek rowerowych, zastąpiony został drogą szybkiego ruchu bez zjazdów do posesji. Po obu jej stronach zaplanowano natomiast drogi techniczne bez chodników.
Joanna Rarus tłumaczy, dlaczego do tego doszło.
– Ze względu na brak zapewnienia finansowania II etapu obwodnicy Sanoka, w 2019 r. pojęto decyzję o przebudowie początkowego kilometra DK84 (odcinek Sanok – Zahutyń) w ramach inwestycji „Przebudowa drogi krajowej nr 84 na odcinku Sanok – Zagórz” – wyjaśnia.
W międzyczasie, w związku z ogłoszeniem rządowego Programu Budowy 100 obwodnic, II etap obwodnicy Sanoka uzyskał finansowanie i mógł zostać skierowany do realizacji. To jednak wiązało się z koniecznością wyłączenia początkowego kilometra drogi krajowej 84 z przebudowy, z uwagi na konieczność podniesienia jego parametrów klasy techniczno – funkcjonalnej.
– Chcielibyśmy uspokoić mieszkańców. Wszystkie zawarte rozwiązania techniczne są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, a przede wszystkim mają na celu poprawę bezpieczeństwa użytkowników ruchu – dodaje pani rzecznik.
Pozostały odcinek, poza pierwszym kilometrem remontowanej drogi, będzie rozbudowywany zgodnie z zakresem prac przewidzianym według pierwotnego projektu.
Zobacz też: Jechała hulajnogą i potrąciła pieszą. Wszystko nagrała kamera
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…