Polski rynek opakowań dla e-commerce - przyszłość i wyzwania

Materiał informacyjny Mac-Graf
Choć karton, drewno i folia bąbelkowa są od dziesięcioleci podstawowym materiałem do pakowania przesyłek na świecie, to absolutnie nie można stwierdzić, że branża ta się nie zmienia i nie ewoluuje ku bardziej efektywnym rozwiązaniom wykorzystującym te surowce.

Choć karton, drewno i folia bąbelkowa są od dziesięcioleci podstawowym materiałem do pakowania przesyłek na świecie, to absolutnie nie można stwierdzić, że branża ta się nie zmienia i nie ewoluuje ku bardziej efektywnym rozwiązaniom wykorzystującym te surowce.
W analizie rynku opakowaniowego pomogą nam przedstawiciele dwóch polskich firm z tej branży:

  • reprezentująca spojrzenie producenta firma Mac-Graf, która zajmuje się m.in. produkcją folii bąbelkowej (pęcherzykowej) oraz pianki polietylenowej PE.
  • perspektywę nowoczesnego e-commerce opakowaniowego dla firm przedstawi natomiast sklep pakujto.pl

Polski rynek opakowaniowy wyróżnia się na tle Europy tym, że nadal prężnie się rozwija. Firmy eksportują swoje produkty do krajów skali globalnej, a niektóre zdobyły pozycję światowego lidera, jak producent zakrętek z Włocławka - DGS.

Jest to jednak niszowy typ opakowania pierwotnego, natomiast artykuł skupi się na opakowaniach wtórnych i transportowych.

Jak pandemia i wojna w Ukrainie wpłynęły na perspektywy jego rozwoju?

Aktualnie każdy produkt potrzebuje opakowania. Na początku 2022 roku przemysł opakowań rósł w tempie blisko 20% rocznie a główną przyczyną wzrostu obrotów był wzrost cen związany z wojną w Ukrainie i sankcjami nałożonymi na Federację Rosyjską.

Największy wzrost odnotowały opakowania na bazie drewna i był to rząd na poziomie 40%. Jest to jednocześnie przyczyna największych obaw branży, gdyż produkcja opierała się do tej pory na imporcie materiałów właśnie stamtąd.

Specjaliści ds. sprzedaży z Mac-Graf i pakujto.pl potwierdzają, że podczas pandemii branża opakowań zbiorczych i transportowych również odnotowała wzrosty ze względu na zapotrzebowanie na opakowania do wysyłki towarów online oraz jedzenia na wynos.

Trend wzrostowy utrzymał się po zakończeniu pandemii, co wskazuje na to, że dalsza popularyzacja zakupów poprzez e-commerce będzie postępować. Pakowana żywność dostarczana pod drzwi również ma duże perspektywy wzrostu, zwłaszcza w krajach bardziej zurbanizowanych, jak Japonia.

Pod względem wielkości drugą najpopularniejszą grupą opakowań za opakowaniami drewnianymi są opakowania z tektury i kartonu. Polscy producenci opakowań z papieru i tektury zajęli drugie miejsce w UE pod względem wzrostu oraz trzecie miejsce (za Niemcami i Holandią) pod względem łącznej wartości eksportu.

Opakowania z tworzyw sztucznych trafiają głównie do Niemiec (26%), Francji (10%), Holandii (7%), Czech (6%) i Wielkiej Brytanii (5%) - źródło: Plastics Review z 2022 roku.

Jak dodaje Roksana Maison - analityczka biznesowa i kierownik ds. e-commerce w pakujto.pl: Cały czas obserwowalny jest wzrost świadomości ekologicznej i zachowania pro-środowiskowego zarówno wśród konsumentów jak i przedsiębiorców. Trend ten jest na tyle silny, że narzuca główny kierunek rozwoju rynku opakowań pod kątem projektowania ich według zasad zrównoważonego rozwoju. Istotnymi kwestiami w trendach na najbliższe lata jest również możliwość poddania zużytego opakowanie procesowi recyklingu, a także produkcja opakowań nadających się do wielokrotnego użytku.

Perspektywy dla branży ujęte w tabelkach:

Warto zauważyć, że przewidywania wskazują na procentowe zrównanie się rynku opakowań z papieru i tektury z rynkiem tworzyw sztucznych już 2025 roku.

Tabela: Struktura rynku opakowań w Polsce z punktu widzenia rodzaju materiału opakowaniowego. Stan dla 2018 r., prognoza na lata 2019-2025 (w procentach).

Przyszłość i wyzwania

Zarówno Mac-Graf, jak i pakujto.pl są zgodne, że przyszłość dla branży oferuje wielkie możliwości rozwoju, o ile przedsiębiorcy będą potrafili dostosować ofertę do zmieniających się oczekiwań i zachowania konsumentów.

Ekologia

Ekologia może być kluczowym czynnikiem rozwoju branży, gdyż podążają za nią regulacje na poziomie choćby Unii Europejskiej.
Idea ekologicznych opakowań zawiera się w czterech wartościach: biodegradable, recyclable, reusable & compostable.

Opakowania takie mogłyby częściowo ograniczyć destruktywny wpływ ludzkości na środowisko, jednak zbyt często służą jako możliwość implementacji taktyk w celu prześcignięcia konkurentów pod względem udziału w rynku i zysków.

Stowarzyszenia zrzeszające producentów i przetwórców tektury i kartonu - ECMA i Pro Carton - opublikowały w tym miesiącu wspólne stanowisko sygnalizujące konieczność stworzenia jasnych definicji produktów jednorazowego użytku wytwarzanych na bazie papieru i tektury, gdyż dotychczasowe pozwalają na nadużycia i coraz częstsze stosowanie alternatywnych standardów w celu wykazania, co można uznać za wolne od plastiku.

Prowadzi to nie tylko do wprowadzania do obrotu opakowań nie nadających się do recyklingu, wprowadzania w błąd klientów, ale również nieuczciwej konkurencji pozwalającej uniknąć niektórych podatków.

Konsumenci, jak pokazują badania, oczekują ekologicznych rozwiązań i są skłonni wybrać ofertę droższą, jeśli je ona zapewnia. Raport z 2010 roku firmy TerraChoice, zajmującej się marketingiem i doradztwem środowiskowym w USA wskazał, że liczba produktów ekologicznych wzrosła z 2739 w 2009 roku do 4744 w 2010 roku, czyli o 60%. To był początek tzw. eko-rewolucji.

Rozwój infrastruktury dedykowanej e-commerce

Tzw. APS, czyli Automated Parcel Stations, jak paczkomaty InPost czy Allegro w Polsce, a na świecie Amazon i Google, stały się elementem miast prawie jak kosze na śmieci i miejsca parkingowe. Paczkomaty o określonych wymiarach skrytek spowodowały zapotrzebowanie na pasujące do nich opakowania kartonowe i stanowią w wielu e-sklepach oddzielną kategorię, która ułatwia klientom ich zakup. Co zaskakujące, w większości przypadków istniejące od 200 lat poczty narodowe nie dostosowały swojej infrastruktury do nowego segmentu rynku, tracąc możliwość udziału w transakcjach o wielomiliardowym przepływie.

Proste, kartonowe pudło odchodzi powoli w przeszłość

Opakowania dla e-commerce różnią się tym od pierwotnych, które możemy spotkać na półce sklepowej, że muszą wytrzymać transport i ochronić zawartość:

  • na magazynie podczas składowania
  • w kontenerze podczas transportu
  • jako przesyłka kurierska

W związku z tym opakowania takie mogą bardzo zróżnicowane zarówno pod względem składu, jak i stosowanych rozwiązań - np. umożliwiać łatwy i natychmiastowy zwrot dostarczonego produktu.

Rozmiar ma znaczenie

Ważnym aspektem powiązanym pośrednio z ekologią jest rozmiar paczek. W cenie istotne są opakowanie niewielkie i poręczne, które można wygodnie przenosić, oraz takie, które "nie transportują powietrza, czyli dopasowane do produktu. Tu znacznie większe pole do reagowania na trend mają producenci opakowań, którzy dla swoich stałych klientów powinni móc tworzyć kartony dostosowane do ich asortymentu.

Innowacje na magazynach

Opakowania kartonowe potrafią pełnić nawet rolę systemów składowania na magazynie. Jeden z producentów zaproponował swojemu klientowi z branży odzieżowej rozwiązanie systemu regałów magazynowych z kartonów tekturowych, który pozwolił znacznie zredukować koszty oraz ułatwić obsługę zamówień.

Innowacje związane z dostosowaniem opakowań do wydajnego magazynowania obejmują też przystosowanie ich do coraz bardziej zautomatyzowanych procesów wysyłki i samego pakowania.

Nowoczesne wykorzystanie robotyki i automatyzacji w pakowaniu i wysyłce towarów, coraz częściej z udziałem AI, zostało opisane na blogu pakujto.pl (https://pakujto.pl/wykorzystanie-robotyki-i-automatyzacji-w-pakowaniu-i-wysylce-towarow/).

"Staramy się monitorować wszelkie zamiany mające wpływ na naszą branżę, a proces organizacji wysyłki towarów jest z nią ściśle powiązany. Sami prowadzimy e-commerce i zmagamy się z optymalizacją przepływu towarów i składowania, więc wiemy jakie przełożenie ma to na zapotrzebowanie na konkretne rozwiązania, które możemy zaproponować naszym klientom." - dodaje Roman Synowiec, Dyrektor operacyjny pakujto.pl

Efektem lockdownów był tak gwałtowny wzrost sprzedaży towarów pakowanych, że nawet po ich zakończeniu zakłady produkcyjne, firmy wysyłkowe czy e-commerce zostały z zapotrzebowaniem większym niż przed nimi. Paradoksalnie aby sprostać tym wyzwaniom nie mogły zatrudnić większej ilości pracowników ze względu na obostrzenia pandemiczne. Zwrócenie się w stronę robotyki było więc naturalne, a to wymagało dostosowania opakowań do nowego rodzaju pracownika.

Innowacje w opakowaniach

Badanie z 2013 roku wykazało, że atrakcyjne opakowanie stymuluje obszary mózgu odpowiedzialne za poszukiwanie nagrody, a te są związane z zakupami impulsywnymi. Decyzję podejmujemy na podstawie informacji, która różnicuje produkty tego samego typu. Opakowanie jest bez wątpienia nośnikiem takiej informacji, czy to bezpośrednio czy pośrednio. Bezpośrednio może informować o składzie produktu, pośrednio wpływać na nasze przekonania o produkcie.

Estetyka opakowań wtórnych staje się równie ważna jak pierwotnych, przy czym dla sklepów e-commerce stanowi jeden z najistotniejszych, bo materialny, punkt styku z odbiorcą. Wpływ doświadczenia odpakowywania nie stanowi może innowacji sensu stricte, jednak na pewno jest zmianą, której e-sklepy nie powinny bagatelizować. Foliopaki czy tekturowe pudła, a także inne elementy wpływające na bezpieczne dostarczenie przesyłki, jak wypełniacze, nie mogą być już tylko osłonkami. Powinny stanowić także element estetyczny, gdyż stanowią swoisty znaki jakości danego brandu wysyłkowego. Zalando ze swoim modelem pakowania jest tu znakomitym przykładem.

Innowacje w produktach

Nowoczesny park maszynowy oraz współpraca z politechniką pozwoliła wprowadzać innowacje jakościowe w naszych produktach. Efektem jest m.in. wytwarzana przez Mac-Graf i dostępna w sklepie pakujto.pl pianka dylatacyjna i pianka polietylenowa grubości 5mm o nazwie SONG, które jako jedne z niewielu na rynku polskim posiadają atest budowlany od Instytutu Techniki Budowlanej. Ich powierzchnie i krawędzie są równe i proste, o jednolitej strukturze pianki i pozbawione jakichkolwiek uszkodzeń mechanicznych.

"Jest to jakość, którą trudno znaleźć gdzie indziej, z czego jesteśmy niezmiernie dumni. Tym bardziej, że nie odbija się to negatywnie na cenie." - podkreślają przedstawiciele Mac-Graf.

"Nie ukrywamy, że pianki polietylenowe SONG to nasz bestseller" - dodają handlowcy z pakujto.pl

Podsumowanie

Przedstawiciele pakujto.pl będą obecni na targach branży opakowaniowej TAROPAK 2023 w Poznaniu.
"Dynamiczny rozwój pozwolił nam w tym roku po raz pierwszy wziąć udział jako wystawca. Na naszym stoisku chętnie porozmawiamy na wszystkie tematy związane z branżą opakowaniową czy nawet e-commerce. Sami też będziemy aktywnie przyglądać się ofertom i nowinkom pokrewnych firm." - mówi Roman Synowiec.

Zaprezentujemy też nasze możliwości i produkty z oferty. Naszymi największymi atutami są folia bąbelkowa, pianka PE i folia stretch, ponieważ w tej materii mamy ogromne możliwości zarówno produkcyjne jak i pod względem dopasowania produktów do specyficznych wymagań klienta.

Mamy nadzieję, że nasza obecność wzbogaci tegoroczne targi, a nasze produkty i wiedza pomogą odwiedzającym rozwinąć swój biznes, lepiej zorientować się w korzyściach płynących z dobrania odpowiedniego produktu i możliwościach jakie daje współpraca z nami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Polski rynek opakowań dla e-commerce - przyszłość i wyzwania - Nasze Miasto

Wróć na sanok.naszemiasto.pl Nasze Miasto