Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Postęp realizacji Programu budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim. Na liście obwodnica Sanoka

OPRAC.:
Wojciech Zatwarnicki
Wojciech Zatwarnicki
W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Dla wszystkich zadań są już wyłonieni wykonawcy dokumentacji przygotowawczej. Wśród nich jest II etap budowy obwodnicy Sanoka.

Współpraca z samorządami i mieszkańcami

Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Szczególnie istotne jest to na etapie prac planistycznych i projektowych.

- Przygotowanie inwestycji drogowych jest procesem długim i złożonym, dlatego tak istotna jest współpraca wszystkich zainteresowanych stron, zarówno projektantów, inwestora, jak i lokalnych społeczności oraz samorządów. Wsłuchujemy się w głosy i uwagi samorządów oraz mieszkańców zainteresowanych budową obwodnic. Zależy nam, aby dotrzeć z informacjami o przyszłych obwodnicach do lokalnych społeczności. Pozwala to sprawniej prowadzić proces przygotowawczy. Istotnym elementem tego etapu przygotowania inwestycji są niewątpliwie akcje informacyjne. Pozwalają one zebrać wnioski, opinie i uwagi, dzięki którym udaje się wspólnie wypracować optymalny przebieg przyszłych inwestycji - informuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Co zbudujemy

- Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100 w województwie podkarpackim, będą drogami klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji wybudowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) oraz odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległych terenów. Inwestycje będą uwzględniać również m.in. budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogami obwodowymi, budowę i przebudowę systemu odwodnienia korpusu drogowego, budowę urządzeń ochrony środowiska, budowę oświetlenia drogowego oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego - tłumaczy Joanna Rarus.

Fot. GDDKiA.

II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28

23 sierpnia 2021 roku została podpisana umowa na wykonanie Koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym dla budowy II etapu obwodnicy Sanoka. Dokumentację za kwotę 1 484 347,40 zł opracowuje Sweco Polska.

Postęp prac

- Dla inwestycji została wydana DŚU, która w 2015 roku uzyskała ostateczność. Obecnie zaawansowanie przygotowania KP wynosi ok. 65 proc. Opracowane zostały już: mapa do celów projektowych, analiza i prognoza ruchu oraz opinia geotechniczna. Zakończyły się także badania geofizyczne. Trwa przygotowanie projektu robót geologicznych i hydrogeologicznych. Planowany termin opracowania KP to lipiec 2022 roku - dodaje rzecznik.

Cel inwestycji

Istniejący odcinek drogi krajowej nr 28 na terenie miasta Sanoka biegnie przez obszary zwartej zabudowy mieszkaniowej z licznymi jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Oddanie do ruchu 30 stycznia 2020 r. I etapu obwodnicy Sanoka pozwoliło na wyprowadzenie ruchu tranzytowego na DK28 z kierunku Krosna do DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko - Smolnica. Budowa II etapu (ok. 3 km) spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej łączących Unię Europejską z Ukrainą. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Program budowy 100 obwodnic

W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

Źródło: GDDKiA

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sanok.naszemiasto.pl Nasze Miasto