Jest to podyktowane zmianami w zapisach ustawy z dnia 21.11.2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Dane zawarte w deklaracjach posłużą do utworzenia Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).
Deklaracje będzie można składać od 1 lipca, od tego też dnia właściciel/zarządca budynku, który już istnieje, ma 12 miesięcy na złożenie deklaracji.
W przypadku nowego budynku, w którym po 1 lipca zostało uruchomione źródło ciepła/spalania paliw – termin na złożenie deklaracji wynosi 14 dni.
Deklaracje można pobrać w wersji elektronicznej przez Internet na stronie https://zone.gunb.gov.pl/dokumenty-do-pobrania/ i złożyć w formie papierowej osobiście w Urzędzie Miasta Sanoka.
Za brak złożenia deklaracji będzie grozić grzywna. Kary można uniknąć, przesyłając wymaganą deklarację do urzędu w ramach czynnego żalu.
Z obowiązku zgłaszania źródeł ciepła/spalania paliw zwolnieni są właściciele oraz najemcy lokali w budynkach wielorodzinnych, które mają wspólne źródło ciepła i właściciela/zarządcę. Natomiast, jeżeli w lokalu jest indywidualne źródło ciepła/spalania paliw, np. kominek – to taką deklarację trzeba złożyć samodzielnie.
Przewidziana jest też kontrola i weryfikacja wskazywanych w deklaracji danych, w tym podawanego sposobu ogrzewania. Będzie to miało miejsce w trakcie czynności dokonywanych przez osoby uprawnione do wprowadzania danych i informacji do ewidencji, które dokonają inwentaryzacji budynku
Celem stworzenia centralnej bazy (tj. CEEB – Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków) jest poprawa jakości powietrza poprzez likwidację emisji substancji powodujących smog. CEEB będzie narzędziem wspierającym wymianę starych kotłów grzewczych i miejscem gromadzenia informacji na temat wszystkich programów finansowania wymiany pieców. CEEB stanowić będzie również narzędzie dla organów administracji centralnej i samorządowej do realizacji polityki niskoemisyjnej.
Dla obywateli zostaną uruchomione usługi, które przyczynią się do poprawy stanu technicznego budynków w zakresie bezpieczeństwa, np. zamówienie przeglądu kominiarskiego czy inwentaryzacji budynku.
Celem zbierania informacji o budynkach jest stworzenie kompletnej bazy danych, na podstawie której gmina będzie mogła wnioskować o fundusze w celu poprawy jakości powietrza.
Gdynia Orłowo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?