Zarząd Województwa Podkarpackiego w czwartek wydał w sprawie leskiej obwodnicy oświadczenie. Przypomniano, że ważną inspiracją do rozpoczęcia inwestycji, oprócz apeli społecznych były także względy strategiczne i kwestie bezpieczeństwa.
– Istotnym motywem były poważne, wielokrotne uszkodzenia mostu w Huzelach oraz niewydolność układu komunikacyjnego miasta, w szczególności w szczycie sezonu turystycznego. Idea budowy obwodnicy Leska w ciągu drogi wojewódzkiej nr 984 odpowiada na potrzebę stworzenia alternatywnej trasy, omijającej miasto na kierunku z Sanoka w stronę Cisnej i Polańczyka wraz z nową przeprawą przez San – napisano w oświadczeniu.
Niepokoje to chleb powszedni
Podkreślono, że zrealizowano ponad kilkadziesiąt inwestycji drogowych i mostowych, które są okupione niepokojami społecznymi, ale zawsze dążono do wypracowania kompromisu.
Władze wojewódzkie stanęły na stanowisku, że dojście do porozumienia jest możliwe, ale pod jednym warunkiem.
– Osiągnięciu tego porozumienia nie służą nieprawdziwe informacje powielane w trakcie spotkań i konsultacji społecznych przy projektowaniu drogi. W toku kampanii dezinformującej pojawiały się informacje o konieczności wyburzenia kilkudziesięciu budynków lub całej wsi, co jest zupełnie niewykonalne nawet w kontekście kosztów. Staramy się aby koszty społeczne były jak najmniejsze. Według wstępnych szacunków prawdopodobnie wyburzone mogą zostać 3 lub 4 budynki, ale prowadzone są dalsze analizy i próby, aby wyburzeń było mniej – tak postawił sprawę zarząd województwa.
Jak napisano w oświadczeniu również nieprecyzyjne są informacje, że alternatywnym rozwiązaniem komunikacyjnych problemów powiatu może być inna inwestycja, planowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ciągu drogi krajowej nr 84. Dotyczy to tzw. obwodnicy północnej.
– Te inwestycje są wzajemnie komplementarne i każda z nich służy przejęciu części ruchu przejeżdżającego przez Lesko. Obwodnica w ciągu drogi wojewódzkiej przejmie część ruchu w relacji Sanok – Hoczew i dalej do Polańczyka lub Baligrodu i Cisnej, a obwodnica północna w ciągu drogi krajowej nr 84 przejmie część ruchu na kierunku Sanok – Ustrzyki Dolne. Obecny poziom natężenia ruchu na obydwu tych kierunkach jest porównywalny i obydwa zadania są potrzebne – podkreślono.
Zgoda ponad podziałami politycznymi
Zarząd województwa zapowiedział, że jest w stanie zwiększyć dofinansowanie do budowy obwodnicy Leska lub zaproponować inwestycje komplementarne, bo jego zdaniem, nie stać nas, jako społeczeństwa, na rezygnację z tak cennej inwestycji.
Samorząd Województwa Podkarpackiego pozyskał na budowę obwodnicy Leska 100 mln zł z Rządowego Programu Rozwoju Dróg. Jest to dotacja celowa. Sejmik Województwa zabezpieczył na ten cel 82 mln zł. Za dofinansowaniem głosowała większość radnych, nierzadko ponad politycznymi podziałami.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?