W Podkarpackiej Dolinie Wodorowej mamy szansę produkować silniki lotnicze oraz autobusy na wodór. Współpraca podkarpackich miast

Józef Lonczak
Józef Lonczak
Spotkanie robocze  w Sali Senatu Politechniki Rzeszowskiej mające na celu utworzenie Podkarpackiej Doliny Wodorowej.
Spotkanie robocze w Sali Senatu Politechniki Rzeszowskiej mające na celu utworzenie Podkarpackiej Doliny Wodorowej. Krzysztof Kapica
Udostępnij:
Przed Podkarpaciem pojawiła się ogromna szansa. Stowarzyszenie firm, instytucji naukowych i badawczych, chce rozwijać technologię produkcji i dystrybucji wodoru. Możemy na Podkarpaciu opracować i wytwarzać silniki lotnicze na wodór, ogniwa paliwowe, a w Sanoku produkować autobusy zasilane „zielonym” wodorem.

Wykorzystanie innowacyjnych pod względem gospodarczym i jednocześnie korzystnych dla ochrony środowiska technologii wodorowych to główny cel nowo powołanego Stowarzyszenia „Podkarpacka Dolina Wodorowa”. Stowarzyszenie ma ambitne cele, a wybrane kilka dni temu, władze tej organizacji już wkrótce powinny zacząć je realizować.

Przypomnijmy, 18 maja 2021 r. w Jasionce podpisano list intencyjny na rzecz utworzenia Doliny Wodorowej na Podkarpaciu. Kilka dni temu, 2 listopada 2021 r., Rada Ministrów podjęła uchwałę ws. przyjęcia „Polskiej strategii wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r.”, przedłożoną przez ministra klimatu i środowiska. Natomiast 4 listopada br., w Rzeszowie w siedzibie Politechniki Rzeszowskiej powołano Podkarpacką Dolinę Wodorową i wybrano jej zarząd.

Wspomniana strategia wodorowa wytycza 6 celów: 1. - wdrożenie technologii wodorowych w energetyce i ciepłownictwie; 2. - wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie; 3. - wsparcie dekarbonizacji przemysłu; 4. - produkcja wodoru w nowych instalacjach; 5. -sprawny i bezpieczny przesył, dystrybucja i magazynowanie wodoru; 6. - stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego.

Wyznaczono też wskaźniki osiągnięcia do 2030 r. 4 celów:

  • 2 GW mocy instalacji do produkcji wodoru i jego pochodnych z niskoemisyjnych źródeł, procesów i technologii, w tym w szczególności instalacji elektrolizerów;
  • 800 – 1000 nowych autobusów wodorowych, w tym wyprodukowanych w Polsce;
  • min. 32 stacji tankowania i bunkrowania wodoru;
  • co najmniej 5 dolin wodorowych

.

Silniki samolotowe i autobusy zasilane wodorem. To dzięki Podkarpackiej Dolinie Wodorowej

Warto podkreślić, że zanim określono ww. cele to podjęte już na Podkarpaciu działania wpisują się w ich realizację. W Sanoku m.in. władze miasta jak i kierownictwo Autosanu są żywo zainteresowane technologiami wodorowymi. Przy ich wykorzystaniu można by rozpocząć produkcję autobusów zasilanych wodorem. Są też plany wytwarzania „zielonego” wodoru w Sanoku i wykorzystania go, po zbudowania stacji tankowania pojazdów, do m.in. napędu autobusów miejskich, a także do ogrzewania budynków w mieście.

Jeszcze ambitniejsze plany mają naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej, którzy korzystając z zaplecza naukowo-badawczego tej uczelni wraz z firmami skupionymi w klastrze Dolina Lotnicza, chcą oni m.in. opracować silnik lotniczy napędzany wodorem. Silniki wodorowe mogą być przełomem dla transportu lotniczego, który stoi przed barierą dalszego rozwoju ze względu na tzw. ślad węglowy związany ze stosunkowo dużą emisją gazów cieplarnianych przez samoloty pasażerskie i transportowe. Natomiast silniki napędzane „zielonym” wodorem byłyby praktycznie zeroemisyjne.

Rozwój technologii wodorowych daje nadzieję na wielorakie korzyści, jak opłacalna ekonomicznie produkcja nisko- lub zeroemisyjnych, czyli ekologicznych paliw przyszłości, ale także rozwój innowacyjnych technologii, nowe i przyszłościowe miejsca pracy w naszym regionie.

Zarząd Stowarzyszenia Podkarpacka Dolina Wodorowa:

  • Prezes Zarządu - prof. Jarosław Sęp, prorektor ds. rozwoju i współpracy z otoczeniem Politechniki Rzeszowskiej im. I. Łukasiewicza,
  • Wiceprezes Zarządu - Jacek Głowacki, Polenergia Elektrociepłownia Nowa Sarzyna Sp. z o.o.,
  • Członek Zarządu - Tomasz Miśko, Agencja Rozwoju Przemysłu SA,
  • Członek Zarządu - Tomasz Gałka, Instytut Energetyki - Instytut Badawczy,
  • Członek Zarządu - Remigiusz Śnieżek, Autosan Sp. z o.o.,

Pełny skład 11 członków założycieli Stowarzyszenia Podkarpacka Dolina Wodorowa:

  • Jarosław Sęp, Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza,
  • Sylwester Czopek, Uniwersytet Rzeszowski,
  • Dawid Cycoń, ML System SA,
  • Rafał Kalisz, Fibrain,
  • Marek Darecki, SGPPL "Dolina Lotnicza",
  • Jacek Głowacki, Polenergia Elektrociepłownia Nowa Sarzyna Sp. z o.o.,
  • Tomasz Gałka, Instytut Energetyki- Instytut Badawczy,
  • Remigiusz Śnieżek, Autosan Sp. z o.o.,
  • Emilia Makarewicz, Polenergia SA,
  • Paweł Kolczyński, Agencja Rozwoju Przemysłu SA,
  • Marek Grabowy, Instytut Energetyki - Instytut Badawczy, Oddział Ceramiki CEREL w Boguchwale.

Komisja Europejska zatwierdziła program pomocy państwa na rzecz rozwoju infrastruktury wodorowej o wartości 173 mln euro, czyli 800 mln zł w okresie od 2021 do 2025 roku. Pieniądze te są przeznaczone na stacje ładowania oraz tankowania pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych w Polsce.

Polecamy:

UOKiK i Inspekcja Handlowa będą monitorować ceny w sklepach.

Wideo

Materiał oryginalny: W Podkarpackiej Dolinie Wodorowej mamy szansę produkować silniki lotnicze oraz autobusy na wodór. Współpraca podkarpackich miast - Nowiny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie